V mojí práci, bych se chtěla zabývat značkou kofola od společnosti Kofola a.s. Důvod je jednoduchý logotyp se mi jeví jednoduchý, srozumitelný a propagace produktů se mi vždy líbí a příjemně pobaví. Dalším důvodem je moje osobní oblíbenost produktu pro jeho ojedinělou chuť, která si získala již několik generací mladých lidí a tak oslovuje širokou veřejnost i když strategie firmy se ubírá hlavně oslovení mladých lidí. Ve své práci chci rozebrat a probrat, jak se logo postupně od svého vzniku změnilo až do dnešní zlomové podoby, plus její další modifikace, například v podobě kofola citrus.
Historie firmy a její propagace
Vývoj loga
První logotyp byl vytištěn na korunkovém vršku, z důvodů, že láhev neměla žádnou etiketu. Písmo je podle mě jednoduché, srozumitelné a název se dá číst jak zprava tak i shora. A když to vezmu z dnešního hlediska, tak už zde může padnout první název produktu kofola naopak - „alofok“, který se několik měsíců objevoval i v televizních reklamách a myslím si, že se dostal do podvědomí mladé generace
Druhý logotyp, který vznikl koncem 60 let, respektive v roce 1972, se spojil s obrázkem a vzniká kombinovaná značka, která přetrvala až do roku 1998. Písmo se mění, ale opět zůstává jednoduché a dobře čitelné, i když je celý logotyp zakomponovaný do obrázku kávového zrna, který se projevuje i v písmenech „O“, což se mi líbí. Je to vkusně zakomponovaná souvislost s kofolou, protože produkt se skládá ze 14 ingrediencí včetně kofeinu a proto kávové zrno. Barevnost písma se zde ještě neprojevuje, ale etiketa je již barevná. Logo je jednoduché a velice vtipné a proto není divu, že přetrval tak dlouho.
Modernizovaný logotyp "s pruhy" představila Kofola v roce 1998. Původní kávové zrnko je asociováno do čtyř stužek, nápis kofola má být výraznější a přitažlivější, ale mě osobně neoslovilo a také jednoduše nechápu, proč zrna kávy přešli do stužek. Možná proto se logo dlouho neudrželo a bylo brzo nahrazeno.
V roce 2000, Kofola přišla opět s novým logem. Kávové zrnko již nadobro vymizelo, nápis se rozšířil a přibyla značka pro originál – R. Písmo loga se stává perspektivním a poprvé se objevuje „hnědá“ barva v logotypu a tak postupně dostává dnešní ráz.
Na počátku roku 2003 se opět mění vizáž. Písmo dostává náklon a k logu se připojuje nápis originál, jako podtržení jedinečnosti a tradice výrobku.
Rokem 2006 je opět úprava. A tímto kombinovaným logotypem bych se chtěla zabývat nejdéle. Postupně jsme viděly, jak se značka vyvíjela v průběhu čtyřiceti let až do vkusného, kvalitního loga, aspoň podle mého mínění. Již o pár let dříve přibilo k logotypu i obrázek tj. oranžový lístek lékořice a tak se značka stává typologisky kombinovaná. Oranžový lístek opět vychází ze 14 tradičních přísad Kofoly, což se mi líbí, protože logo má v sobě odrážet druh činnosti či produktu, který firma provozuje, ale zároveň nesmí být graficky komplikovaný, což splňuje. Produkt Kofola na mě působí tradičně, je to asi způsobeno tím, že i když se písmo měnilo, vždy bylo jednoduché a dobře čitelné a tak s nápisem originál na mě produkt působí tradičně a kvalitně. Je to stále ta stejná kofola, kterou jsme pily už jako děti a není to žádná levná náhražka – kvalita, originalita. Dále se mi líbí, že se nápis originál přebarvil na oranžovou a tak dobře koresponduje s lístkem lékořice stejné barvy a doplňuje se s „hnědou“ barvou nápisu kofola.
Současný logotyp je ještě více umírněnější: v písmu a barvě. Opět navazuje na lásku a to tím, že vedle loga je umístěn čtyřlístek tvořený ze čtyř srdíček. Mě osobně se již tak nelíbí, na můj vkus až příliš umírněný, ale ke stylu retro, který v tomto půlroce propaguji, je výstiižný.
Na jaře 2004 vzniká nový produkt kofola citrus. Produkt vždy užívá stejný druh písma a akorát vkusně zakomponuje nápis citrus místo nápisu originál a nezapomene na barevné odlišení lístku a umístit citron na etiketu.
Dceřiné společnosti
Firma se po revoluci začala postupně rozšiřovat o další dceřiné společnosti, jako jsou například: sirupů a koncentrátů Jupí, dětský nápoj Jupík, přírodní pramenitá voda Rajec, hroznový nápoj Top Topic, RC Cola, nápoj Mami Drink, ledová káva Nescafé Xpress, dále značky Capri Sonnea a Chito Tonic. Myslím si, že firma kofola a.s. udělala dobře, že zachovala unikátní vizuální identity u jednotlivých produktů a tím se pojistila, kdyby se stala nějaká nepříjemnost u jedné značky, tak to nepostihne celou firmu.
Žádné komentáře:
Okomentovat