úterý 27. dubna 2010

Vývoj logotypu Kofola



V mojí práci, bych se chtěla zabývat značkou kofola od společnosti Kofola a.s. Důvod je jednoduchý logotyp se mi jeví jednoduchý, srozumitelný a propagace produktů se mi vždy líbí a příjemně pobaví. Dalším důvodem je moje osobní oblíbenost produktu pro jeho ojedinělou chuť, která si získala již několik generací mladých lidí a tak oslovuje širokou veřejnost i když strategie firmy se ubírá hlavně oslovení mladých lidí. Ve své práci chci rozebrat a probrat, jak se logo postupně od svého vzniku změnilo až do dnešní zlomové podoby, plus její další modifikace, například v podobě kofola citrus.

Historie firmy a její propagace


Historie Kofoly sahá hluboko do minulosti, ale tím se tady nechci zabývat, ale na druhou stranu se mi zdá důležité uvést alespoň několik faktů, které ovlivnily vedení strategii firmy a tím i postupnou modifikaci logotypu. V roce 1966, byla Kofola zaregistrována jako ochranná známka. Svého zlatého období se Kofola dočkala v letech 1970 - 1972, když po obrovském úspěchu na potravinářské výstavě Ex Plzeň dosáhla její popularita absolutního vrcholu. Prudký zlom v prodeji přinesly změny na českém a slovenském trhu odstartované sametovou revolucí. V kolových nápojích se začaly prosazovat zahraniční značky a trh začaly zaplavovat různé druhy levných kolových nápojů a tak se musela kofola prosadit nejen v ojedinělé chuti, ale i ve filozofii firmy a tím spojeného logotypu.

Vývoj loga


Logotyp Kofoly se od 60. let začal postupně vyvíjet až do dnešní moderní a podle mě povedené podoby, kterou má snad každý člověk značně zafixovanou.


První logotyp byl vytištěn na korunkovém vršku, z důvodů, že láhev neměla žádnou etiketu. Písmo je podle mě jednoduché, srozumitelné a název se dá číst jak zprava tak i shora. A když to vezmu z dnešního hlediska, tak už zde může padnout první název produktu kofola naopak - „alofok“, který se několik měsíců objevoval i v televizních reklamách a myslím si, že se dostal do podvědomí mladé generace

Druhý logotyp, který vznikl koncem 60 let, respektive v roce 1972, se spojil s obrázkem a vzniká kombinovaná značka, která přetrvala až do roku 1998. Písmo se mění, ale opět zůstává jednoduché a dobře čitelné, i když je celý logotyp zakomponovaný do obrázku kávového zrna, který se projevuje i v písmenech „O“, což se mi líbí. Je to vkusně zakomponovaná souvislost s kofolou, protože produkt se skládá ze 14 ingrediencí včetně kofeinu a proto kávové zrno. Barevnost písma se zde ještě neprojevuje, ale etiketa je již barevná. Logo je jednoduché a velice vtipné a proto není divu, že přetrval tak dlouho.


Modernizovaný logotyp "s pruhy" představila Kofola v roce 1998. Původní kávové zrnko je asociováno do čtyř stužek, nápis kofola má být výraznější a přitažlivější, ale mě osobně neoslovilo a také jednoduše nechápu, proč zrna kávy přešli do stužek. Možná proto se logo dlouho neudrželo a bylo brzo nahrazeno.
V roce 2000, Kofola přišla opět s novým logem. Kávové zrnko již nadobro vymizelo, nápis se rozšířil a přibyla značka pro originál – R. Písmo loga se stává perspektivním a poprvé se objevuje „hnědá“ barva v logotypu a tak postupně dostává dnešní ráz.


Na počátku roku 2003 se opět mění vizáž. Písmo dostává náklon a k logu se připojuje nápis originál, jako podtržení jedinečnosti a tradice výrobku.

Rokem 2006 je opět úprava. A tímto kombinovaným logotypem bych se chtěla zabývat nejdéle. Postupně jsme viděly, jak se značka vyvíjela v průběhu čtyřiceti let až do vkusného, kvalitního loga, aspoň podle mého mínění. Již o pár let dříve přibilo k logotypu i obrázek tj. oranžový lístek lékořice a tak se značka stává typologisky kombinovaná. Oranžový lístek opět vychází ze 14 tradičních přísad Kofoly, což se mi líbí, protože logo má v sobě odrážet druh činnosti či produktu, který firma provozuje, ale zároveň nesmí být graficky komplikovaný, což splňuje. Produkt Kofola na mě působí tradičně, je to asi způsobeno tím, že i když se písmo měnilo, vždy bylo jednoduché a dobře čitelné a tak s nápisem originál na mě produkt působí tradičně a kvalitně. Je to stále ta stejná kofola, kterou jsme pily už jako děti a není to žádná levná náhražka – kvalita, originalita. Dále se mi líbí, že se nápis originál přebarvil na oranžovou a tak dobře koresponduje s lístkem lékořice stejné barvy a doplňuje se s „hnědou“ barvou nápisu kofola.


Současný logotyp je ještě více umírněnější: v písmu a barvě. Opět navazuje na lásku a to tím, že vedle loga je umístěn čtyřlístek tvořený ze čtyř srdíček. Mě osobně se již tak nelíbí, na můj vkus až příliš umírněný, ale ke stylu retro, který v tomto půlroce propaguji, je výstiižný.

Na jaře 2004 vzniká nový produkt kofola citrus. Produkt vždy užívá stejný druh písma a akorát vkusně zakomponuje nápis citrus místo nápisu originál a nezapomene na barevné odlišení lístku a umístit citron na etiketu.



Dceřiné společnosti


Firma se po revoluci začala postupně rozšiřovat o další dceřiné společnosti, jako jsou například: sirupů a koncentrátů Jupí, dětský nápoj Jupík, přírodní pramenitá voda Rajec, hroznový nápoj Top Topic, RC Cola, nápoj Mami Drink, ledová káva Nescafé Xpress, dále značky Capri Sonnea a Chito Tonic. Myslím si, že firma kofola a.s. udělala dobře, že zachovala unikátní vizuální identity u jednotlivých produktů a tím se pojistila, kdyby se stala nějaká nepříjemnost u jedné značky, tak to nepostihne celou firmu.

U společnosti Kofola se mi líbí i propagace, která vždy zábavná, ale vkusná, tak jak jejich logo, prostě jednoduše řečeno mají dobrý corporate image,který je dostatečně rozpracovaný a tak bych na závěr řeka jen jediné a to jejich slogan,který trefně vystihuje můj pocit z kofoly: „Když jí miluješ, není co řešit.


Žádné komentáře:

Okomentovat